Wednesday, June 10, 2009

semangat ku semakin hilang......

Posted by | |

semakin meningkat waktu ku di menara gading, semakin luntur pula semangat ku untuk terus cemerlang dan gemilang dalam pembelajaran.....entahlah kenapa boleh jadi begini....emmm,mungkin motivasi diri semakin kurang kot...huhhhuuuu.....

waktu ku di zaman persekolahan dahulu, tingkatan 5 adalah waktu kegemilanganku. setiap peperiksaan, markah ku akan meningkat dari semasa ke semasa. walaupun ada juga waktu di mana markah ku menurun, namun ku akan tingkatkan azam untuk lakukan yang lebih baik untuk exam seterusnya.....dalam satu tahun itu, aku memang berusaha kuat, lebih kuat dari sebelum nih.....sehinggakan aku sudah tidak ada waktu untuk bercerita tentang 'berita panas' di asramaku dan maktab kesayangan ku itu....pada waktu itu, sahabat sebilikku menjadi pembakar semangat utama....

rafiqa liyana....seorang pelajar yang bijak dan rajin....amat, teramat rajin. buku menjadi peneman hidupnya. para guru menjadi rujukannya yang setia. pada awal kedatanganku di mrsm pada pertengahan tingkatan 4, aku langsung tidak ada semangat untuk belajar kerana 'homesick'. selama ini, aku duduk di rumah, belum pernah berdikari dan selalu mengikut kehendak sahaja apabila ingin buat sesuatu, terutamanya belajar. namun, apabila melangkah ke sekolah asrama, terpaksa mengikut jadual harian yang sangat padat. aku menjadi tension ketika itu. maka, pada waktu tingkatan 4, keputusan peperiksaan aku hancur dan luluh. apabila menjelang tingkatan 5, semangat untuk belajar menjadi berbuak-buak. entah dari mana datangnya semangat itu. bila aku renung sekarang, rupa-rupanya fiqa lah yang menyebabkan semangat ku menggunung. masih ku ingat lagi, pada ketika itu, aku selalu tidak puas hati apabila mendapat tahu roomateku itu selalu mendapat keputusan yang cemerlang....memang tidak dinafikan, usahanya amat kuat dan konsisten. dalam hati aku selalu sahaja untuk 'compete' dengannya. compete secara sihat.....bayangkan, dalam 1 tahun itu, aku belajar subjek tingkatan 4 dan 5 sekaligus, kerana aku ber'honeymoon' ketika tingkatan 4 dulu....padan dengan muka sendiri......fiqa, orangnya berkulit hitam manis dan sangat menghormati orang tua. selain itu, seorang anak yang baik. dia lah role model bagiku...

apabila selesai tingkatan 5, aku mendapat tawaran untuk membuat persediaan kejuruteraan di utm skudai...alhamdulillah....namun, aku sedikit terkilan kerana fiqa tidak dapat bersama aku untuk teruskan perjuangan mencari ilmu...aku semakin hari, semakin layu dalam pembelajaran.....entah kenapa.....mungkin diriku ini sudah jauh dengan allah...mungkin.....apa yang aku rasa yang menyebabkan aku jadi begini adalah hilangnya role model di depan mataku....selain itu, dunia universiti sudah tidak ada jadualnya, semuanya perlu diurus sendiri waktunya....mungkin juga kerana kebebasan hidup di universiti menyebabkan aku semakin lalai untuk mentelaah....aduh, semua masalahnya berpunca dari ku sendiri...lalai dan malas untuk belajar.....

tiada gunanya untuk mengenang kembali masa yang sudah lepas.....biarkan yang sudah lepas sebagai sejarah....aku perlu hidup di waktu yang realiti ini....jikalau aku terus mengenang hal yang berlalu, aku akan semakin jatuh dan tiada peluang untuk bangkit kembali......

ku berazam selepas ini, untuk mengembalikan zaman kegemilangan aku...ingin mendekatkan diri dengan allah kembali....mungkin semua ini ujian allah atau rahmat dari allah...untuk aku sedar dan agar aku sentiasa mencarinya dikala aku kesusahan dan kesenangan....

ya allah,
bantulah hamba mu ini,
yang dalam keruntuhan semangat,
yang di dalam dilemma hidup,
yang sentiasa dalam belenggu kegusaran,

ya rabbi,
tenanglah jiwa ku setenang air sungai di jannah mu,
bersihlah hati ku sebersih cahaya nur dan hidayah mu,

ya rahman,
berkahilah segala ilmu di dada ini,
segala perbuatan ku terhadap makhlukmu,
segala kata-kata ku pada yang mendengar,

ya aziz,
coraklah daku menjadi wanita yang solehah ya rabbi,
semoga dapat ku merasai kemanisan iman,
agar ku bahagia di dunia dan akhirat,

ya rahim,
aku rindukan firdausi mu,
aku rindukan belaian kasih sayang mu,
semoga aku terus berada di jalan mu,
semoga aku terus dibawah lembayung rahmat mu.....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...